Artikel: Zorgmagazine

Bron: Zorgmagazine

Gezonde mix van mediakanalen gaf Anam Cara een boost.

Anam Cara is een organisatie voor thuisverpleging en groeide uit tot een gevestigde waarde in de regio Roeselare. Serge Cappon van Moshpit en freelance marketeer Simon Blondeel werkten mee aan de marketingstrategie. Die leverde de organisatie eerder dit jaar de award op van beste externe marketing van het jaar. 

 Anam Cara lanceerde in 2021 een nieuw concept. Er was al de klassieke thuisverpleging, maar er kwam ook een Huis van Verpleging, een vast adres waar klanten kunnen langsgaan voor verzorging. Ook kwam er een webshop met verplegingsproducten die men kan ophalen in het Huis van Verpleging. 

Om het ruimere, vernieuwende aanbod bekend te maken, was een marketingstrategie nodig. Hiervoor werkte de organisatie samen met Serge Cappon van het bureau Moshpit en freelance marketeer en grafisch ontwerper Simon Blondeel. Allebei waren ze al vertrouwd met de organisatie, ze voelden dus goed aan wat Anam Cara voor ogen had. 

Serge Cappon, marketing architect bij Moshpit: “Ongeveer tien jaar geleden kwam ik in contact met Anam Cara. We gingen van start met het luik corporate identity: het ontwikkelen van een logo, een eigen huisstijl en een eerste website. Anam Cara groeide gestaag verder. Twee jaar geleden realiseerden we dan een nieuwe website. Die bouwden we op basis van de drie pijlers van Anam Cara: thuisverpleging, de webshop en het Huis van Verpleging.” Het Huis slaat goed aan bij patiënten die nog mobiel zijn en bijvoorbeeld na een ingreep wondzorg nodig hebben. Via een online tool kunnen ze een tijdstip vastleggen zodat ze hun agenda zelf kunnen bepalen. Ook andere zorgvragen kunnen online aangevraagd worden. 

GEMATIGDE TOON 

“Het gaat om de zorgsector en dat betekent dat je rekening moet houden met de juiste toonaard. Die mag niet agressief of te commercieel zijn. Het gaat immers om dienstverlening in dezorgsector, niet om het verkopen van een klassiek product. Je moet de juiste balans vinden tussen het promoten van het bedrijf en de doelgroep. Wie zorg nodig heeft, bevindt zich niet in de meest wenselijke situatie. Het gaat om mensen die ziek zijn, of herstellen van chirurgie of een ongeval. Dat moet je in je achterhoofd houden. We streven daarom bewust naar een gematigde ‘tone of voice’, zoals dat heet”, vervolgt hij. “We hebben Anam Cara ook zichtbaar gemaakt in het straatbeeld. Het verplegend team rijdt met zwarte Mini’s met het heel herkenbare groene logo. We lanceerden ook een huis-aan-huiscampagne met folders en er was affichage op bussen van De Lijn.” De actieradius is vooral Roeselare, Hooglede, Izegem, Rumbeke. Anam Cara is in die regio een gevestigde waarde. Sinds kort is de organisatie ook actief in Torhout. 

 DOORVERWIJZERS 

Serge Cappon: “De website is vooral een ondersteunende tool. De uitdaging is nu vooral het contact met zorginstellingen, die kunnen doorverwijzen, te stimuleren. We werken momenteel aan een kwaliteitsenquête om na te gaan hoe we Anam Cara nog beter bekend kunnen maken bij artsen, kinesisten enzovoort. Communicatie speelt ook in op de nijpende vraag naar verpleegkundigen. En dat moet in deze krappe arbeidsmarkt. Vacatures worden regelmatig onder de aandacht gebracht, onder meer door mobiele LED-screens op strategische plaatsen. Belangrijk is aanwezigheid in de media om werknemers aan te trekken.” 

Door de jarenlange samenwerking groeide er een goede band met de zaakvoerders van Anam Cara. Moshpit is een sparring partner bij het strategisch denken en rolt jaarlijks enkele projecten uit. “Het is fijn werken omdat we vanuit een strategisch-creatieve hoek tips kunnen geven, in samenspraak met Anam Cara dat zelf veel initiatief neemt. De organisatie staat open voor suggesties en eigentijdse marketingtechnieken en mag daarom terecht vernieuwend worden genoemd”, aldus Serge Cappon. 

FACEBOOK 

Simon Blondeel is freelancer en heeft heel wat ervaring als marketing manager. “Anam Cara had een vernieuwde website, maar was niet actief op sociale media. Mijn taak was om dat op te starten. Je denkt na over de doelgroep, wat je wil bereiken en hoe je dat het beste doet. In eerste instantie zorgde ik voor mooi beeldmateriaal dat illustreert waarmee Anam Cara bezig is. Daarna lanceerde ik een facebookpagina en stelde ik een contentplan voor de komende maanden op. Het opzet is een combinatie van louter informeren, leuke berichtjes en foto’s van het team en de werking. We gingen van start met één post per week. Dat trokken we op naar twee tot drie posts per week. Er liepen ook advertenties die ervoor zorgden dat een breder publiek de pagina te zien kreeg. De inhoud van de berichten bekijk ik samen met de zaakvoerders. Ik doe een voorstel, zij beoordelen dat. Reacties van lezers worden steevast beantwoord.” Voorlopig is de aanwezigheid op sociale media beperkt tot facebook. De doelgroep is iets ouder en vooral daar actief. Op termijn wordt gedacht aan Instagram en Linked In. 

Simon Blondeel is geboren en getogen in Roeselare, dat is een pluspunt bij het werken voor Anam Cara met Roeselare als thuisbasis. “Ik kan terugvallen op een goed netwerk en dat is zeker een meerwaarde. Een goede mix van mediakanalen is belangrijk. Het komt er op aan allround te denken. De website en facebook moeten op punt staan. Offline is er ook aanwezigheid, zoals op het openbaar vervoer en de eigen wagens. Flyers doen het nog steeds goed. We proberen op zoveel mogelijk plaatsen aanwezig te zijn, zoals ook via advertenties op schermen in handelszaken van de stad. Op die manier streven we ernaar dat potentiële klanten verschillende keren met Anam Cara in aanraking komen. Als je het totaalplaatje bekijkt, zie je dat er op een jaar tijd een flinke boost voor de organisatie was. Het was uiteraard ook heel mooi om op die manier hun nieuwe totaalconcept te lanceren.” 

IMPACT 

De impact blijkt vooral uit de reacties. De marketingstrategie gaat niet ongemerkt voorbij en levert spontane, positieve reacties op. Het toont aan dat de marketingcampagne echt wel nodig was. Vrij veel mensen kenden Anam Cara niet, zo bleek. Online aanwezigheid is een must. “Op facebook zie je dat heel duidelijk: je kan de reacties lezen. Het is ook zo dat de algemene bekendheid van Anam Cara is toegenomen. Vrij nieuw is de activiteit in de regio Torhout. Daar is de organisatie nog niet zo gekend als in Roeselare. Het is een uitdaging om daar hetzelfde te realiseren. Dat koppelen we dan graag aan employer branding zodat we verpleegkundigen kunnen aantrekken die voor Anam Cara willen werken.” 

Zelf ligt Simon Blondeel niet echt wakker van de grote organisaties die in heel Vlaanderen thuiszorg aanbieden. “Ze werken met andere budgetten en marketingtechnieken. Maar ik hou er nauwelijks rekening mee. We hebben onze eigen klanten en volgers. Zoals Serge Cappon al aangaf, werkt Anam Cara plaatselijk en is de kleinschalige structuur een pluspunt. De ervaring leert dat mensen dit appreciëren.” 

Anam Cara: aanpak campagne 

De drie pijlers van Anam Cara zijn thuisverpleging, zorg op een vaste locatie en een webshop met een ruim aanbod van zorg- en verplegingsproducten. Marketing was vrij nieuw voor de organisatie. Het Huis van Verpleging kwam er in 2021. Ook de webshop was een primeur in de sector. Anam Cara heeft op die manier een totaalconcept. Om dat bekend te maken, werden de communicatiestrategie en branding herbekeken. De website werd volledig vernieuwd, er kwam een facebookpagina met een duidelijk contentplan, advertising op facebook werd mogelijk en er kwamen artikels op gerichte pagina’s. Ook offline gebeurde er veel. In Roeselare en omgeving werd een brochure bezorgd, er kwam branding op bussen van De Lijn, via 20 tv-schermen in handelszaken werd informatie verspreid en De Zondag publiceerde twee artikels. Op de wagens van de verpleegkundigen is Anam Cara duidelijk zichtbaar. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.